Lezárult a projekt megvalósítási szakasza

Értesítjük a Tisztelt Lakosságot, hogy projektünk megvalósítási szakasza 2015 decemberében sikeresen lezárult. A sajtónyilvános zárórendezvényt 2015. december 21-én tartottuk meg.

Felhívjuk a figyelmüket, hogy a munka folytatódik a projekt további ún. fenntartási időszakában is, amelynek keretében a kiépített rendszer finomhangolása zajlik majd további legalább fél éven keresztül, ezért ebben az időszakban is számítani lehet kisebb inagdozásrokra a szolgáltatás és a víz tulajdonságainak vonatkozásában.

A továbbiakban is igyekszünk tájékoztatni Önöket a fontosabb változásokról. Kérjük, kövessék figyelemmel a honlap híreit és nézzenek bele időnként az egyre bővülő galériába is!

Amennyiben kérdésük, kérésük vagy gondjuk támad a vízszolgáltatással kapcsolatban, továbbra is az üzemeltető DMPV-hez fordulhatnak.

 

DPMV kiskunlacházi ügyfélszolgálat elérhetősége:

Kiskunlacháza, Temető utca 2. (vízmű)
Munkaidőben: 06 29 340 010/561 mellék vagy 06 20 369-6441
Ügyelet: 06 30 958 9526

DPMV dunavarsányi ügyfélszolgálat elérhetősége:

Dunavarsány, Vörösmarty utca 149.          
Ügyelet (0-24): 06 24 483 116

DPMV Gyáli központja:

Ügyelet (0-24): 06 29 340 010 vagy 06 70 682 7546

 

Köszönjük eddigi megtisztelő figyelmüket és türelmüket!

 

Novemberben is számíthatnak rövidebb szolgáltatási szünetekre a fogyasztók

Értesítjük a Tisztelt Lakosságot, hogy novemberben is zajlanak az ivóvízprojekt munkálatai, ami miatt előre láthatóan rövidebb szolgáltatási szünetekre kell számítani a község egyes területein.

Javasoljuk, a munkálatok befejezéséig lehetőség szerint mindig tartsanak készenlétben a fogyasztási helyen 5-10 liter vizet, hogy egy esetleg bekövetkező szolgáltatási szünetben se kelljen nélkülözniük. A mosógép, mosogatógép és más vízfogyasztó eszköz használatát is érdemes azokra az órákra időzíteni, amikor nem várható szolgáltatáskimaradás: a hajnali és esti órákra.

Indokolatlanul hosszúnak tűnő (néhány óránál hosszabb) vízhiány, vagy a vízminőség jelentős és huzamosabb idejű romlása esetén kérjük, értesítsék a DPMV-t! (Az alábbi lista illetékességi sorrendben sorolja föl az elérhetőségeket, érdemes a legközelebbivel, tehát a kiskunlacházival kezdeni.)

 

DPMV kiskunlacházi ügyfélszolgálat elérhetősége:

Kiskunlacháza, Temető utca 2. (vízmű)
Munkaidőben: 06 29 340 010/561 mellék vagy 06 20 369-6441
Ügyelet: 06 30 958 9526

DPMV dunavarsányi ügyfélszolgálat elérhetősége:

Dunavarsány, Vörösmarty utca 149.          
Ügyelet (0-24): 06 24 483 116

DPMV Gyáli központja:

Ügyelet (0-24): 06 29 340 010 vagy 06 70 682 7546

 

Szíves türelmüket és együttműködésüket kérjük!

 

Helyenként átmeneti szolgáltatási szünet és vízzavarosodás várható

Tisztelet Fogyasztóink!

Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt megvalósítása (KEOP-1.3.0/09-11-2012-0028) megvalósításakor vezeték rekonstrukcióra is sor kerül. A rekonstrukciós munkálatok során a Vállalkozó egyes vezeték szakaszokat összeköt, kivált.  A kiváltások végrehajtásához az egyes ágak (utcák, utca szakaszok) lezárása, nyitása szükséges.

Völgy utcai vezeték szakasz kizárása 2015.08.11-én 10-14-óra között a csomópont kiépítésére zárásra kerül sor.
Érintett utcák: Völgy, Hajnal, Liget, Völgyi, Völgyi dülő, Sport

Veréb utcai vezeték szakasz kizárása 2015.08.11-én 12-15-óra között a Veréb utcai végtűzcsap beépítése miatt zárásra kerül sor:
Érintett utcák: Veréb, Kiskunsétány

A zárás időszakában az érintett utcákban vízhiány lesz tapasztalható. Azt követően a víz zavarosodása várható rövid ideig.

Vállalkozó felelős építésvezetője:
Kovács József     PVCS Építő Kft     (06/30-523-5156)

Tisztelettel:
DPMV Zrt

Nyomásesés várható az üdülőterületen

Tisztelet Felhasználóink!

A VABI- 2013 Konzorcium ezúton értesíti Önöket, hogy

2015.08.12-én (szerdán) 07 h-tól 11 h-ig

az üdülőterületen felállított víztorony hálózatra kötési munkáit fogja végezni. Ezért az érintett területen nyomásesés várható.

Az okozott kellemetlenségekért szíves elnézésüket kérjük!

Megértésüket köszönjük!

Felhívás víztakarékosságra

Tisztelet Kiskunlacháziak!

A Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt munkálatai miatt a kiskunlacházi központi vízmű jelenleg nem üzemel teljes kapacitással. A Dél-Pest Megyei Víziközmű Szolgáltató Zrt. tájékoztatása szerint a kánikulai időszakban előfordulhat, hogy csúcsfogyasztás idején nyomáscsökkenéssel járó vízellátási nehézségek adódnak.

Kérjük ezért Önöket, hogy ebben az időszakban Kiskunlacháza központjában (Lacházán és Peregen) tartózkodjanak az ivóvízhálózatról történő, nagy vízmennyiséget igénylő vízkiveteltől (locsolástól, autómosástól, medencefeltöltéstől stb.)!

Együttműködésüket és megértésüket előre is köszönjük!

A Dél-Pest Megyei Víziközmű Szolgáltató Zrt. felhasználói tájékoztatója

Tisztelet Felhasználónk!

Az elmúlt időszakban – a Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt megvalósítása során – jelentkező ivóvíz-minőségi panaszokra reagálva ezúton tesszük közzé a két legutóbbi ivóvíz vizsgálati eredményeket (jegyzőkönyv sz.: 2316/2015 és 2317/2015).

A jegyzőkönyvben szereplő határértéket megahaladó eredmények kapcsán az alábbiakra hívjuk fel figyelmüket.

A szolgáltatott ivóvíz minőségével kapcsolatosan a víziközmű szolgáltatóknak az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről szóló 201/2001. (X. 25.) Korm. rendelet előírásainak kell eleget tennie. A mintavételi eredmények minősítése is ezen rendelet alapján történik.

A rendelet mellékletében a vizsgált komponensek 5 kategóriába (A–E) kerültek besorolásra, melyek közül a vizsgált vizek csak akkor lehet ivóvíznek minősíteni, ha az nem tartalmaz olyan mennyiségben vagy koncentrációban mikroorganizmust, parazitát, kémiai vagy fizikai anyagot, amely az emberi egészségre veszélyt jelenthet, és megfelel a melléklet A) és B) részében meghatározott követelményeknek.

Ha a szolgáltatott víz a melléklet A) és B) részében meghatározott határértékeknek megfelel, azonban a melléklet C), D), illetve E) részében előírt valamely határértéknek nem felel meg, akkor kifogásolt minőségű ivóvíznek kell tekinteni.

A rendelet értelmében a kifogásolt minőségű ivóvíz olyan víz, amely az emberi egészséget veszélyeztető anyagot vagy szervezetet nem tartalmaz, de amelyben a vízfelhasználást zavaró (például esztétikai vagy egyéb panaszt okozó) anyag vagy szervezet előfordul.

A vizsgálati eredmények alapján a szolgáltatott ivóvíz kifogásol minőségű ivóvíznek minősül.

Bár az alapvető elvárásoknak a Kiskunlacháza területén szolgáltatott ivóvíz megfelel, de a kifogásoltság miatt Társaságunk, ahogy eddig, úgy a jövőben is mindent elkövet annak érdekében, hogy a szolgáltatott ivóvíz valamennyi paraméter tekintetében maximálisan megfeleljen a rendeleti elvárásoknak.

Dél-Pest Megyei Víziközmű Szolgáltató Zrt.

A Dél-Pest Megyei Víziközmű Szolgáltató Zrt. közleménye

Tisztelet Fogyasztóink!

A Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt megvalósítása (KEOP-1.3.0/09-11-2012-0028) megvalósításakor vezeték rekonstrukcióra is kerül sor. A rekonstrukciós munkálatok során a Vállalkozó egyes vezeték szakaszokat összeköt, kivált. A kiváltások végrehajtásához az egyes ágak (utcák, utca szakaszok) lezárása, nyitása szükséges. Ezt a helyzetet súlyosbítja az előforduló csőtörések, amik a vezetékek elöregedésével – anyagfáradás - vagy a társközművek kivitelezésekor bekövetkezett szakításokkal (rongálásokkal) függnek össze. A meglévő vezetékekben a hosszú évek alatt vas és mangán iszap ülepedett ki. A zárások hatására a körvezetékes rendszerben a víz áramlási iránya megváltozik és a leülepedett anyagot felkavarja, ami víz elszíneződéshez vezet. Ilyenkor a fogyasztóban joggal több kérdés is megfogalmazódik.

Honnan tudhatom meg, ha átmenetileg nem fogyaszthatom az ivóvizet, például csőtörés, vagy valamilyen rendkívüli szennyezést követően? Honnan juthatok ilyen esetben ivóvízhez?

Rendkívüli szennyezés esetén a helyileg illetékes Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve kivizsgálja a határérték túllépés okát és az ebből eredő egészségügyi kockázatától függően a szükséges vízminőség-javító intézkedéseket elrendeli, adott esetben az ivóvíz fogyasztását, felhasználását megtilthatja. Az üzemeltetőnek ilyen esetekben haladéktalanul értesítenie kell a fogyasztókat (pl. helyi médián, önkormányzaton keresztül, szórólapos ismertetők segítségével), a helyi önkormányzatot, illetve az ivóvíz élelmiszer-vállalkozásoknál történő felhasználása esetén az élelmiszer-vállalkozásokat a szennyezés veszélyével járó rendkívüli eseményről. A tájékoztatásnak ki kell terjednie a vízellátás korlátozásáról vagy betiltásáról, az átmeneti vízellátás módjáról és rendjéről, valamint a vízminőség-javításáról hozott intézkedésekre. Amennyiben a víz ivásra, főzésre való felhasználását az illetékes hatóság megtiltja, az üzemeltető köteles az érintettek számára 3 liter/fő/nap ivóvizet biztosítani. Az ivóvizet az érintettek számára – a helyi földrajzi sajátosságokra is figyelemmel – az érintett lakóépületekből megközelíthető helyen, az érintett lakosok számára reálisan elérhető távolságban kell biztosítani. Jelenleg ez történik az arzén tartalom miatt a program befejezéséig az üdülő területeken.

Mitől lehet sárgás, barnás a csapvíz?

Az ivóvíz esztétikai szennyeződésének több oka lehet. Okozhatják különböző szervesanyagok, mint például az ivóvíz természetes szerves eredetű összetevője, a humin, fulvin anyagok vagy egyéb, szervetlen vegyületek, mint a vastartalom oxigén hatására történő kicsapódása, mely sárgás, barnás elszíneződést, csapadékot eredményez. Leggyakrabban az ivóvíz természetes (geológiai) eredetű vagy a vízkezelés során az ivóvízbe jutatott vas-sók (koagulálószer) oxidációja során kerülhet sor a vasrészecskék kicsapódására, ezen túl az elosztóhálózat vezetékeinek korróziója is hozzájárulhat a vasrészecskék megjelenéséhez. A vízvezeték hálózat meghibásodásakor- pl. csőtörést, vagy másvízhálózatban történő munkálatot követően-, a nyomásváltozás hatására kiülepedett részecskék jelenhetnek meg az ivóvízben. Az esetek nagy részében ez a sárgás-barnás víz nem káros egészségügyi szempontból. Mivel azonban a vezetékhálózatban lerakódott üledékkülönböző mikroorganizmusok megjelenését és szaporodását segítheti elő, így a csőtöréskor megjelenő ságás-barnás csapvíz egyben szennyezés jelző szereppel is bír. Ezért ilyen esetben elővigyázatosságból, amennyiben lehetséges, csak a vízcsap 1-2 perces kifolyatását követően fogyasszuk az ivóvizet. Mosásra is csak ezt követően használjuk, mivel ez a sárgás-barnás víz nyomot hagyhat a ruhán.

Mitől lehet fekete elszíneződés az ivóvízben?

Ennek leggyakoribb oka az ivóvízben természetes módon előforduló mangántartalom, mely gyakran vastartalommal együtt jelenik meg. A mangán a földkéreg fontos alkotója. Különösen anaerob vagy kis oxigéntartamú viszonyok teszik lehetővé a határértéket meghaladó mennyiségű oldott állapotú mangánvegyület jelenlétét a nyersvízben (talajvíz, rétegvíz). Az ivóvízben előforduló oldott állapotú mangántartalom (Mn2+) különböző oxidálószerek, mint például oxigén jelenlétében a vízhálózatban kicsapódhat (Mn4+), fekete bevonatot képezve annak falán. Túl nagy mennyiségben (0,1 mg/L felett) elsősorban esztétikai (szín- és íz-) problémákat és/vagy technológiai problémát okozhat. A vízelosztó hálózatban kicsapódó vas- és mangánvegyületek az ún. másodlagos vízminőség-romlásban jelentős szerepet játszó mikroorganizmusok megtelepedését teszik lehetővé. A mangán az emberi szervezet fontos alkotóeleme, az ebből adódó elszíneződés közegészségügyi szempontból nem káros, mégis - ha lehetséges - ilyen esetben fogyasztás előtt folyassuk ki a vízcsapot, csak ezután használjuk a vizet ivásra, főzésre valamint mosásra (fekete elszíneződés nyomot hagyhat a ruhákon). Ezen kívül előforduló ok lehet az aktívszenet tartalmazó házi víztisztító készülék használata esetén annak meghibásodásából eredő szennyezettség. Erről meggyőződhetünk, ha összehasonlítjuk a víztisztítóból kifolyt vizet és a vízcsapból közvetlenül – a víztisztító kihagyásával- kifolyt vizet. Ha csak a víztisztító készüléken átfolyt vízben találhatók a fekete szemcsék, akkor valószínűsíthető, hogy víztisztító készülékből mosódik ki az aktívszén. Ilyen esetben a készülék használati utasítása szerint járjunk el, végeztessük el a készülék szervízelését.

A víz elszíneződését megelőzendően rendszeresen öblítjük a hálózatot a végtűzcsapokon. Egy esetleges csőtörést követően rendkívüli öblítéseket hajtunk végre az érintett területen. Ezen esetben a megfelelő tűzcsapon keresztül nagy áramlási sebességgel rövid ideig (10-30 percen keresztül) vizet engedünk ki a hálózatból.

Természetesen az Önöket ért kellemetlenségért szíves elnézést kérünk, és ha a probléma továbbra is fenn áll, kérem, jelezzék az alábbi telefonszámok egyikén és munkatársaink soron kívül beavatkoznak:

06-24 510-535 vagy 06-24 483 128

 

Kiskunlacházi ügyfélszolgálat elérhetősége:

Kiskunlacháza Dózsa György .u. 136.
Tel: 06 29 340 010/561 mellék vagy 06 20 369-6441

 

Dunavarsányi ügyfélszolgálat elérhetősége:

Dunavarsány Vörösmarty u. 149.          
Tel.: 24/ 483-128

 

Megértésétűket és türelmüket előre is megköszönve

 

Dunavarsány, 2015.július.27.

 

Tisztelettel:

Istenes Attila

Üzemigazgató

Meghívó sanytónyilvános eseményre és lakossági tájékoztatóra

Tisztelettel és szeretettel várjuk Önöket a teljes megvalósításához közeledő Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt lakossági tájékoztatójára, ahol a tervezésben és kivitelezésben közreműködő szervezetek képviselőinek segítségével a projekt megvalósításáról, annak előrehaladásáról kaphatnak részletes információt az érdeklődők.

Az esemény helyszíne és időpontja:
2015. július 23. csütörtök 17:30
Kolping ház tárgyalója
(2340 Kiskunlacháza, Kert utca 48.)

Dr. Répás József polgármester

Meghívó lakossági tájékoztatóra

Tisztelettel és szeretettel várunk minden kedves kiskunlacházi Lakost a Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt lakossági tájékoztatójára, ahol a tervezésben és kivitelezésben közreműködő szervezetek képviselőinek segítségével a projekt megvalósításáról kapnak részletes információt az érdeklődök. Jöjjön el Ön is, ha foglalkoztatják a nagyközség ivóvízminőség-javításának részletei!

Az esemény helyszíne és időpontja:
2015. március 13. péntek 18 óra
Petőfi Művelődési Központ és Könyvtár Kamaraterme
(2340 Kiskunlacháza, Kinizsi utca 1.)

Dr. Répás József polgármester

Befejeződtek a hálózatmosatási munkák

Örömmel értesítjük a Tisztelt Olvasót, hogy a projekt keretében végzett hálózatmosatási munkák január 30-án befejeződtek.

Ivóvízhálózat-mosatási munkák januárban

Értesítjük a Tisztelt Lakosságot, hogy 2015. január 12. és 16. között a Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt keretein belül hálózatmosatási munkákra lehet számítani az alábbi területeken. A munkálatok miatt a vízszolgáltatás átmeneti korlátozás várható. Az érintetteket a kivitelező cég is értesíti postaládába helyezett szórólapon a tisztítás és az esetleges szolgáltatási kiesések közelebbi időpontjáról. Türelmüket és megértésüket kérjük.

Az érintett utak, utcák:

Arany János
Attila utca
Árpád utca
Bányász utca
Bercsényi utca
Béke utca
Bokréta utca
Duna utca
Hajnal utca
Hatház utca
Kígyó utca
Kossuth Lajos utca
Liget utca
Nefelejcs utca
Nyár utca
Sas utca
Sárkány utca
Széchenyi utca
Széchenyi köz
Templom utca
Tompa Mihály utca
Úttörő utca
Védgát utca
Vihar utca
Völgyi utca

Értesítés nélkül is előfordulhat vízkorlátozás

Tisztelt Kiskunlacháziak!

Bár még alig indult el a Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt keretében végzett hálózatfelújítás, sokuknak máris tapasztalniuk kellett a vezetékes vízszolgáltatásban hosszabb-rövidebb időre beállt szüneteket, korlátozásokat. Többükkel előfordult, hogy a tervezett és ezért előre bejelentett üzemszüneteken túl is nélkülözniük kellett a vízszolgáltatást. Az ilyen kellemetlenségek a rekonstrukciós munkálatok sajnálatos velejárói, amelyekre a jövőben is számítanunk kell, ezért további szíves türelmüket és megértésüket kérjük.

A hálózatfelújítási és -fejlesztési munkálatoknak számos olyan elkerülheteten lépése és nem kívánatos, előre nem látható hatása van, amelyek a vízszolgáltatás ideiglenes korlátozásával járhatnak. A tervezett lépéseken túl előfordulhatnak olyan technikai nehézségek, amelyek elsősorban a jelenlegi hálózat állapotából következek (pl. csőtörés, szakaszolási nehézségek, tolózárgondok) és a rekonstrukciós munkálatoktól függetlenül is jelentkeznének. Ezekre sajnos nem lehetséges előre felkészülni, így a lakosság értesítése is legfeljebb csak utólag történhet meg, amikor már egyébként is megtapasztalták a szolgáltatás hiányát.

A vezetékes vízhálózattal kapcsolatos munkák 2014 októberében kezdődtek meg és előre láthatóan 2015 nyarának elejéig tartanak majd. Ezalatt az időszak alatt több alkalommal is tapasztalhatnak majd szolgáltatáskorlátozást, hiszen az ivóvízminőség javítása meglehetősen összetett folyamat, sor kerül többek között a hálózat mosására, a víztisztító technológia korszerűsítésére, a meglévő hálózat rekonstrukciójára (vezetékek, aknák és csomópontok építésére), régi víztermelő kutak eltömedékelésére és új kutak fúrására, víztornyok bontására, építésére és felújítására.

Az vízhálózat felújítása és fejlesztése mindnyájunk közös, jól felfogott érdeke. A munkálatok fél éve és a szolgáltatáskiesések órái alatt a község olyan fontos lépések tesz meg, amelyek hosszú évtizedekre hatást gyakorolnak majd életére és fejlődésére. Az egészséges ivóvíz nemcsak az itt élők életminőségét javítja, hanem a többi közműfejlesztéssel együtt – mint amilyen a belterületi csatornázás és az RSD projekt – a község tekintélyét, befolyását, vonzerejét is növeli, így jótékony hatást gyakorol annak jövőjére is.

Kérjük ezért Önöket, hogy a vízszünetek idején idézzék emlékezetükbe az itt leírtakat és legyenek türelemmel a fejlesztéseket végzők iránt. Még ha előre be nem jelentett szolgáltatáskieséssel is találkoznak, gondoljanak rá, hogy a felújítást végző szakemberek is nagy valószínűséggel tudnak a problémáról, hiszen az feltehetően kapcsolatban áll az éppen végzett munkálatokkal, így nem feltétlenül szükséges – esetenként kifejezetten hátráltató erejű – különböző illetékes vagy illetékesnek vélt személyek telefonos értesítése, mert amíg a hívott fél minden hívásra válaszol, addig nem képes feladatának végzésére.

Az esetek többségében a vízszünet nem tart 3-4 óránál tovább. Ha ennél hosszabb vízhiányt tapasztalnak vagy mégis szükségesnek érzik egy eset bejelentését, úgy azt a megfelelő helyen, a vízművet üzemeltető DPMV Zrt. kiskunlacházi vízműügyeletén tehetik meg. Az ügyelet éjjel-nappal hívható telefonszáma: +36 30 958 9526.

Újabb ivóvízhálózat-mosatási munkák
novemberben

Értesítjük a Tisztelt Lakosságot, hogy 2014. november 24. és 28. között a Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt keretein belül hálózatmosatási munkákra lehet számítani az alábbi területeken. A munkálatok miatt a vízszolgáltatás átmeneti korlátozás várható. Az érintetteket a kivitelező cég is értesíti postaládába helyezett szórólapon a tisztítás és az esetleges szolgáltatási kiesések közelebbi időpontjáról. Türelmüket és megértésüket kérjük.

Az érintett utak, utcák:

Báthory u.
Bethlen u.
Dobó u.
Dózsa Gy. u. (Határ u. és a Kinizsi Pál u. között)
Dömsödi u.
Gárdonyi u.
Gergely u
Határ u.
István király u.
József Attila u.
Mátyás király u. (Dömsödi u. és István király u. között)
Móricz Zs. u. (József Attila u. és Szentiványi u. között)
Munkácsy u.
Szentiványi u.
Toldi u.

Ivóvízhálózat-mosatási munkák novemberben

Értesítjük a Tisztelt Lakosságot, hogy 2014. november 18. és 21. között a Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt keretein belül hálózatmosatási munkákra lehet számítani az alábbi területeken. A munkálatok miatt a vízszolgáltatás átmeneti korlátozás várható. Az érintetteket a kivitelező cég is értesíti postaládába helyezett szórólapon a tisztítás és az esetleges szolgáltatási kiesések közelebbi időpontjáról.

Az érintett utak, utcák:

Aulich út
Bocskai köz
Bocskai út
Damjanich út (Kiss Ernő utca sarkáig)
Dózsa György utca
Óvoda utca
Rákóczi út (Botond út, Dózsa Gy. között)
Rózsa út
Tél út
Védgát út
Vörösmarty út

A fizikai megvalósítás szakaszába lépett a projekt

Hosszas várakozás után, 2014. augusztus 22-én végre sor kerülhetett a kivitelezői szerződés aláírására. Ezzel a régóta várt lépéssel a Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt második, megvalósítási szakasza végre a fizikai munkálatok szintjén is elindulhatott. Az első változásokat 2014. október végén, november elején tapasztalhatták a Dunapart lakói, amikor a szakemberek megkezdték a vízetékrendszer tisztítását.

Most már biztos: tiszta víz lesz a pohárban

Nagy örömmel tájéjoztatjuk a Tisztelt Olvasót arról, hogy a Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt második, megvalósítási szakasza (fordulója) elnyerte a pályázott mintegy 800 millió forintos támogatást, így most már biztosra vehető, hogy a tervezett beruházások a 2013 nyárán-őszén induló projekt keretében elindulhatnak és hamarosan be is fejeződhetnek. A részletekről az A Mi Újságunk májusi számában olvashatnak. Technikai okok miatt a PDF állomány nem karakteres formában tartalmazza a cikket, ezért azt itt is közöljük.

A település jelene és jövője szempontjából egyaránt fontos beruházások indulnak

Több milliárd forinttal gazdagodik Kiskunlacháza

Amint arról már korábban is hírt adtunk, több nagy értékű pályázatunk is nyert, így községünkben közel négymilliárd forintnyi beruházás indulhat el idén. A több mint 80 százalékos uniós támogatással bíró, mintegy 2 milliárd forint értékű csatornapályázat Kiskunlacháza történelmének legnagyobb beruházását jelenti. A közel 800 millió forintos ivóvízminőség-javító projekt számos olyan régóta húzódó gondunkra jelent megoldást, mint Bankháza vezetékes vízzel való ellátatlansága, az unós szabványoknak nem mindenben megfelelő vízminőség, az elöregedett vízhálózat, valamint az egyre növekvő kapacitásigény. Az RSD Projekt keretében a Dunaparton is kiépülhet a csatornahálózat, amely hozzájárul az élővizek tisztulásához, így talán egyre többen és többször merjük ismét használni a dunai strandot. Tervben van ezeken kívül a piac modernizálása és a Dunapart központi részének megújítása is. A kiemelkedően nagy összegű pályázatok és a hozzájuk kapcsolódó projektek jelentős előrelépéshez segítik községünket a fejlődő, lakható, egészséges emberi és természeti környezetért folytatott küzdelmében. Mindez egyedülálló módon, lakossági hozzájárulás megfizetése nélkül valósulhat meg.

Dr. Répás József polgármesterrel a valamennyiünket érintő munkálatokról beszélgettünk.

– Eldőlt végre, hogy ki lesz a kivitelező a csatornahálózat kiépítésénél?
– Igen, a múlt héten képletesen eldördült a startpisztoly. A kivitelezésre kiírt pályázatot a SADE Magyarország Mélyépítő Kft. és EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft. mint közös ajánlattevő nyerte meg. Reményeink szerint napokon belül alá tudjuk írni velük a szerződést. Az „első kapavágás” május második felében már megtörténik.
– A kivitelező cég kiválasztása körüli nehézségeknek köszönhető, hogy így kitolódott az „első kapavágás” időpontja?
– Nem. Az uniós normák szerint, ha a pályázat tartalmával kapcsolatban lényeges kérdéseket intéznek hozzánk a potenciális pályázók, akkor a megfelelő módon válaszokat kell adnunk nekik. Mivel ez időigényes feladat, ki kellett tolni az ajánlatok bontásának határidejét december 14-ről március 7-re.
– Ezek a csúszások mennyire befolyásolják azt, hogy mikorra kell befejezni a kivitelezést?
– Tény, hogy elég feszített a kivitelezési határidő, de így is tartható. Egyébként májusnál előbb a földmunkákat nem lehetett volna kezdeni, hiszen a télies időjárás is közbeszólt, áprilisban fagyott, hó esett stb.
– Az ellenzéki képviselőcsoport véleménye szerint a kiválasztott projektvezető, Gulyás Róbert szakképzettsége nem megfelelő a végzendő feladathoz, így alkalmassága megkérdőjelezhető.
– A projektvezetőnk természetesen minden olyan végzettséggel rendelkezik, amely alkalmassá teszi őt arra, hogy ezt a feladatot végrehajtsa és levezényelje. Egyébként nagyon érdekesek ezek a képviselői felvetések. Amikor Gulyás úr bemutatkozott a pénzügyi és fejlesztési bizottság előtt, kivétel nélkül mindenki elégedett volt a képesítéseivel, kvalitásaival és tapasztalataival. Mindenki úgy nyilatkozott, hogy igen, alkalmas ennek a feladatnak az elvégzésére.
– Néhány képviselő kifogásolja, hogy Tóth Imre alpolgármesternek komoly feladata és szerepe lesz a megvalósítás során. Azt is leírták bizonyos fórumokon, hogy neki sincs megfelelő végzettsége a
feladat elvégzéséhez.
– Aki Tóth Imre munkásságát nem a személyes szimpátia, hanem a közel húsz éves közéleti tevékenysége alapján vizsgálja, annak látnia kell, hogy számára településünk fejlődése és közösségünk támogatása mindig is elsőrendűen fontos volt. Elkötelezettsége, munkabírása és jó szándéka tiszteletre és elismerésre méltó. Azt gondolom, ennél a feladatnál az a legfontosabb szempont, hogy az önkormányzat érdekei a projektben megfelelő módon és minőségben képviselve legyenek, ehhez pedig nem a műszaki végzettség az elsőrendű szempont. Tóth Imre személye számomra garancia. De joggal teszem fel a kérdést: az oktatási bizottság elnökének van-e pedagógusi, közművelődési vagy művelődésszervezői végzettsége? Esetleg a szociális bizottság elnökének van-e szociálismunkás, vagy erre a területre érvényes végzettsége, hogy megfelelően lássa el a feladatát? Ehhez a munkához fontosabb a szándék és az akarat. Tóth Imre összekötő lesz a projektvezetők és a képviselő-testület között. Maximálisan megbízom benne.
– Az ellenzéki képviselők – úgy tűnik – nem támogatják a beruházást. Balogh Zoltán képviselő úr elég negatív és sértő módon nyilatkozik egyik írásában. Azt mondja, nem lát garanciát a beruházás befejezésére és megvalósulására, hiszen az előző csatorna-projekt sem fejeződött be, és szerinte Tóth Imrének már akkor is szerepe volt ebben a sikertelenségben.
– Nagyon tájékozatlan, aki ilyet mond. Az előző szennyvízberuházás Kiskunlacházán ’92-’93 környékén kezdődött el, akkor Tóth Imre úr nem volt a képviselő testület tagja! Mindenki jól tudja, hogy ’92-’93-ban, amikor megkezdődött a szennyvízberuházás, kis híján becsődölt az önkormányzat. Azután ’93 és ’94 között a polgármestert emiatt fel is függesztette az akkori testület, mert úgy látta, hogy a felvett hitel felhasználása nem szabályosan történt. Ha tehát valaki valamit számon akar kérni, először nézze meg, hogy kik voltak akkor a képviselők, kik voltak akkor döntéshozó pozícióban, és azokat vonja felelősségre! Tóth Imre ’94-től képviselő! 1994 és ’96 között egyébként megalakult egy víziközmű-társulat a szennyvízberuházás befejezésének érdekében, azonban feladatukat, amelyre hivatottak voltak, pénzügyi források hiányában sajnos nem tudták végrehajtani. Az is tény, hogy a ’90-es évek első felében egész más pénzügyi szabályozás volt, más eljárásrend, mint ma. Ma már nagyon szigorú a közbeszerzési, az államháztartási és az önkormányzati törvény is. Szemben azokkal a híresztelésekkel, hogy „a polgármester már a beruházás összegének a tíz százalékát zsebre tette”, el kell mondanom: ez lehetetlen! Minden egyes forinttal el kell számolni, minden egyes forintot át kell futtatni több ellenőrző-közreműködő szervezeten. Aki ilyeneket állít, nagyfokú tájékozatlanságról tesz tanúbizonyságot. Az a legszomorúbb, mikor képviselők részéről hangzanak el ilyen blődségek, mert két és fél év után már illő lenne tájékozottabbnak lenniük.
– Kiskunlacházán, Bankházán és a Dunaparton is egyszerre indul a munka?
– Nem. A csatorna-beruházás kizárólag a település belső részét érinti, Bankházát nem. A Dunaparton is indul majd egy szennyvízhálózat-építési projekt az RSD Projekt keretein belül, a lacházival párhuzamosan. Ott valószínűleg a nyár második felében kezdődik majd el a munka. Az ivóvízminőség-javítási projekt is elindul ősszel. Az viszont nemcsak a település belső részét, hanem Bankházát is érinteni fogja, hiszen ott
hosszú-hosszú évtizedek óta várt vezetékes ivóvízhálózat épül majd ki a nyertes pályázat eredményeként.
– Mi a garancia arra, hogy a mostani csatorna-beruházás határidőre megvalósul?
– Lényeges, hogy akik részt vesznek a munkában, szívvel-lélekkel végezzék a dolgukat. Ez a legfontosabb. A műszaki, szakmai, hivatali, képviselői és kommunikációs csapatnak nagyon komolyan, napi szinten együtt kell működnie. Fontos lesz a lakosság folyamatos, naprakész tájékoztatása is a problémák elkerülése érdekében. A helyiek informálódhatnak majd a csatorna-projekt honlapján, a hivatalban, a polgármestertől vagy a projektkoordinátortól. Minden egyes dokumentumba betekintést nyerhet majd mindenki, így a mostanit könnyen össze lehet majd hasonlítani a ’93-as helyzettel. (Annak idején az önkormányzat a rendelkezésre álló összeg 50%-át már előre odaadta a vállalkozónak, aki abból vásárolt megfelelő eszközöket...)
Itt szeretném megemlíteni, hogy a korábban említett 320 millió forintos önerő reményeink szerint egy pályázatnak köszönhetően 15-20 millió forintra csökkenhet. Ennek két oka is van, az egyik, hogy a pályázat támogatási intenzitása 85% helyett várhatóan 92-93% lesz – azon dolgozunk kollégáimmal, hogy ehhez a szükséges anyagokat összeállítsuk. Párhuzamosan azon is munkálkodunk, hogy a teljes önrészt esetleg az EU Önerő Alapból tudjuk finanszírozni. Ez két hónapon belül eldől.
– Ha mégis az eredeti, 15 százalékos önerőt kell vállalnunk, akkor a mai gazdasági viszonyokat – a kormányzati elvonásokat és a lakosság teherbíró képességét – figyelembe véve továbbra is azt mondod, hogy Kiskunlacháza önkormányzata ki tudja fizetni az önerőt, illetve a hitel későbbi törlesztőrészleteit?
– Igen. A rendelkezésünkre álló 320 milliós hitelkeret olyan konstrukció (az Erste Bankkal szerződtünk), amely garantálja, hogy a hitel visszafizetését az önkormányzat finanszírozni tudja és a település működése nem kerül veszélybe.
– A költségvetési vitát hallgattam a testületi üléseken, majd az újságon keresztül a képviselői hozzászólássokkal dolgoztam, és az ellenzéki képviselőcsoport honlapját is nézegettem. Óhatatlanul felmerül a kérdés, miért van még mindig vita ennyi megbeszélés és döntéshozatal után? Miért van a költségvetés készítésénél állandó komoly hivatkozás a hitelre? Az ellenzéki képviselők állítják, hogy annyira eladósodtunk és olyan sok a hitelünk, hogy emiatt nem tudunk összeállítani egy tisztességes költségvetést. A másik oldal csak farkast kiált, vagy van ennek valami alapja?
– Semmilyen alapja nincs. Tipikus, klasszikus politikai „eljárás” ez. Ha egy képviselői csoport nem tud semmilyen eredményt felmutatni, akkor nincs más megoldás: be kell sározni azokat, akik eredményesen dolgoznak. Ezért olyan állításokat hangoztatnak, amelyeket sem igazolni, sem alátámasztani nem tudnak, de jól hangzanak, megfogalmazásuk felelős magatartásnak tűnhet: el vagyunk adósodva, csőd lesz, felelőtlenül gazdálkodunk, diktatórikus módszereket alkalmaz a polgármester, megfélemlítés van stb. Mindebből semmit sem tudtak bizonyítani és igazolni. Tudni kell, ahhoz, hogy egy település hitelhez jusson, nagyon komoly könyvvizsgálói véleménynek kell igazolnia: az önkormányzat vissza tudja majd fizetni a felvett összeget. Mindemellett ma már a kormányhivatalnak és bizonyos szinten az államnak a jóváhagyása is szükséges a hitelfelvételhez. Kiskunlacháza hitelállománya az átlagos önkormányzati hitelállományhoz képest százalékos arányban alacsony. A közmeghallgatáson elmondtam, hogy a költségvetési főösszeg 12-13 százalékát teszi ki a hitelállományunk. Előre tudom, hogy ha a csatornához a 320 milliós önerőre nem lesz szükségünk, és ki tudjuk váltani a korábban már ismertetett pályázati forrással, biztos, hogy nem örül majd az ellenzék… De tudják, ha az ember javulást, változást akar, és dolgozik is ezért a településért, akkor tud eredményt produkálni. Sajnos valószínű, hogy a következő másfél év is ilyen vitákról fog szólni, folyamatosan ugyanezt fogják szajkózni. Én azonban – a kollégáimmal együtt – büszkén vállalok mindent, amit idáig tettünk és a jövőben tervezünk.
– Az önerőre vonatkozó pályázatok megtalálása a szemfülességnek köszönhető, vagy lobbizás, utánjárás eredménye? Esetleg a magas színvonalú pályázatnak köszönhető, hogy kapunk lehetőséget a kiváltására?
– Igen, ez mind együtt igaz. Először is kell egy olyan pályázat, amely reális célt fogalmaz meg. Ahhoz, hogy az ilyen lehetőségekkel élni tudjunk, 50 százalékban az szükséges, hogy szakmailag jól összeállított anyaggal induljunk (ezzel dolgozik a hivatal, a pályázatíró cég, a közreműködő szervezetek). A másik 50% pedig a lobbizás. Ez a polgármester feladata. A kapcsolatrendszer sokat segít abban, hogy terveink meg tudjanak valósulni.
– Pontosan mi fog megvalósulni a csatornaprojekt keretein belül?
– A pályázatnak három fontos eleme van. Elsőként a település azon részein, ahol nincs, kiépítjük a szennyvízhálózatot. Másik legfontosabb része az, hogy épül egy uniós normák szerinti komposztáló telep, ugyanis nagyon fontos az, hogy a településen keletkező zöldhulladék megfelelően kerüljön feldolgozásra. Itt a komposztáló telepen történik majd a fanyesedéknek, zöldhulladéknak a szennyvíztisztító telepről kikerült iszappal történő összekeverése, komposztálása, amely mezőgazdasági hasznosításra kerül. (Már a komposztra is van olyan megállapodásunk, hogy mezőgazdasági vállalkozások elszállítják és beszántják, vagyis hasznosítják.) A harmadik elem a tisztítótelep korszerűsítése, bővítése úgy, hogy a Dunaparton lévő 1100 ingatlan szennyvizét is képes legyen fogadni. Egy háromblokkos szennyvíztisztító rendszer kiépítése történik majd meg. Emellett a beruházás nem érinti a fizetendő csatornadíjat.
– A csatornára való rákötés kötelező vagy választható lesz a lakosság számára?
– Kötelező lesz a rákötés. A környezetvédelmi előírások jelentősen szigorodtak, az emésztőgödörrel rendelkezőknek nagyon komoly környezetterhelési díjat kell fizetni. Ezt a kötelezettséget és díjat nem mi határoztuk meg, törvény írja elő. Már ebben az évben többszörösére emelkedett a tavalyi évhez képest a szennyvízszállítási díj, nem éri meg tehát a régi, rossz emésztőket használni, ahol a szennyvíz a talajvízbe és az ivóvízbe szivárog. Akiknél van működő csatornahálózat, nem érzik még ennek a beruházásnak a rendkívüli fontosságát. Tudni kell azonban, hogy a tisztítótelepünknek nincs végleges működési engedélye. Minden évben nagyon komoly bírságot fizetünk azért, mert nem megfelelő minőségű szennyvizet bocsát ki a telep. Ha a tervezett beruházás nem valósul meg, akkor bezárják a tisztítótelepünket, ebben az esetben pedig a jelenleg működő hálózat is működésképtelenné válik. Aki tehát csak legyint erre, mert egy működő hálózatot lát, tudjon róla: mindez őt is érinti! Létkérdés, hogy megvalósuljon, különben mindenkinek csináltatnia kellene egy olyan emésztőt, ami az uniós normáknak megfelel. Egy ilyen ma már kb. 2 millió forint, mert minden oldalról szigetelt, zárt rendszer kiépítése szükséges. Tehát a beruházás megvalósítása közösségi érdek. Mindemellett a jövő nemzedékek szempontjából is fontos, hogy ne szennyezzük vizeinket, a természetet. Nem mellékes szempont az sem, hogy az ingatlanok értéke is nő ezáltal.
– A három beruházás szinte egy időben indul településünk különböző részein. Mind a munkálatok, mind a költségek szempontjából óriási dolgokról beszélünk.
– Összességében, ha ez a három beruházás létrejün, akkor több mint 4 milliárd forintnyi fejlesztés valósul meg két év alatt. Nagyon sok pénz! Településünk ennyivel gyarapodik.
– Az előző önkormányzati ciklusban pályázati pénzekből utak épültek, játszótér és sportcsarnok készült, lezajlott a park-rekonstrukció, az iskolák korszerűsítése, a Kossuth tér megújítása – hirtelen ennyi jutott eszembe. És persze a most megvalósítási szakaszba lépő pályázatok előkészítése is akkor kezdődött el.
– Sok kisebb-nagyobb volumenű fejlesztés történt akkor 1 milliárd forintos összértékben. Most annak a négyszerese valósul meg. Közel 4 milliárd forinttal nő településünk vagyona.
– Mégis azt mondják néhányan, hogy elherdálja a testület egy része a település vagyonát...
– Én is olvastam ezeket az internetes fórumokon megjelent ilyen-olyan írásokat, amivel különösebben nem akarok foglalkozni, nem is érdemes reagálni mindenre. Tisztában vagyok azzal, hogy akik ezeket a rosszindulatú és felháborító megjegyzéseket publikálják, azokkal nem lehet vitázni. Mindegy, mit mondok és mit támasztok alá, ők eldöntötték, hogy ezt az álláspontot képviselik az elkövetkezendő időszakban. Ez egy politikai játszma, melynek nagy része a másik fél lejáratására irányul. A lakosság egy része vevő is az ilyesmire, minél szaftosabb, durvább az adok-kapok, az a hír. Ami jó hír, az nem hír. Annyit szeretnék az ellenzéki képviselőktől kérni, hogy hagyjanak bennünket dolgozni! Nekünk ez a fontos, nem pedig az, hogy parttalan, értelmetlen vitákba bonyolódjunk!
– Mennyi munkával jár a beruházások előkészítése, levezénylése?
– A hivatali kollégáim nagyon sokat dolgoznak ezen, rengeteg munkájuk van benne. Kevesebb létszámmal dolgozunk, és sok a feladat. Rengeteg a pályázat, rengeteg fejlesztés elkezdődött. Köszönet illeti a hivatal munkatársait és vezetését ezért az irgalmatlan munkáért. S hál’ Istennek, a képviselőtársaim többségére számíthatok, mellettem vannak és dolgoznak. Könnyebb volt az előző ciklusban, hiszen ott a képviselő-testület 90 százaléka egy irányba húzta a szekeret. Most a 9 fős testületből legföljebb 6 húz egy irányba, a többi háttal ül és lábat lógatva kritizál. Azonban nem fogjuk hagyni magunkat! Biztos vagyok abban, hogy a ciklus végén büszkék lehetünk az elért eredményekre.
– Ejtsünk szót az ivóvízminőség-javító pályázatról is, amely szintén rendkívül fontos beruházás lesz. Ennek melyek a legfontosabb elemei?
– Legfontosabb elemének azt tartom, hogy Bankházán végre lesz vezetékes ivóvízhálózat. Nem fúrt kutakból kell az ott élőknek az ivóvizet nyerniük. Ez nagyon komoly, több évtizedes probléma volt, de most végre teljes egészében meg tud épülni lakossági önerő nélkül az ivóvízhálózat. A másik legfontosabb eredménye lesz ennek a beruházásnak az arzénmentesítés, olyan szűrőelemek felszerelése a kutakra, amelyek révén jobb minőségű, tisztább ivóvíz kerül a lakossághoz. Harmadik elem az új víztorony építése. Mindemellett a csőrendszer egy részének cseréje is lehetséges lesz. Szakaszosan történtek már hálózati rekonstrukciók a Kunépszolg Kft. segítségével, de tény, hogy a település jelentős részén még a régi eternitcsöves megoldások működnek. Ennek is kb. 10%-át lecseréljük.
– A piaccal kapcsolatos pályázatot feltétlenül meg kell még említenünk.
– A piacpályázatunkkal kapcsolatban két variáció van jelenleg. Hamarosan megjelenik egy olyan minisztériumi pályázat, amelyben lehetőség lesz helyi piacok fejlesztésére, bővítésére. Ehhez a pályázathoz már készítjük a terveket.
– A piac felújítására már pályáztunk, nem?
– Igen, a Leader-en keresztül pályáztunk, nyertünk is 25 millió forintot. Az a döntés született azonban, hogy megvárjuk ezt a minisztériumi pályázatot, mert ezzel 50 milliós támogatást tudnánk a településre hozni, mindössze 10% önrésszel. Ebből az összegből nyilván komolyabb fejlesztés valósulhatna meg a piactéren. Tehát a pályázat előkészítése folyamatban van, és reményeink szerint 2014 nyarára modern, igényes, megújult lacházi piactérrel tudunk szolgálni.
– Le kell mondani a Leader-támogatásról ahhoz, hogy becsatlakozhassunk ebbe az új pályázatba?-
– Két helyen nem pályázhatunk ugyanannak a beruházásnak a megvalósítására. Azonban nem mondunk le az elnyert összegről, megvárjuk, elindul-e a minisztériumi pályázat. Dr. Budai Gyula államtitkár tájékoztatása szerint szorgalmazzák a kiírását.
– Nemrég az egyik testületi ülésen a Dunaparttal kapcsolatos elképzelésekről is hallottam.
– Az újjáalakult kistérségi Leader-szervezeten belül szeretnénk pályázat segítségével a Dunaparton egy új, többfunkciós csónakházat építeni, amely a vízi sportok iránt érdeklődők minden igényét kielégítené, segítené az oktatást, és az idegenforgalom is fellendülne a parton. Ezzel kapcsolatban most azon dolgozunk, hogy Badacsonytördemic és Kiskunlacháza között együttműködési megállapodás jöjjön létre, amely révén nyertes pályázatban reménykedhetünk.
-– Mi ebben a pályázatban testvértelepülésünk, Ba-dacsonytördemic szerepe?
– Úgy lehet 50 millió forintra pályázni, ha egy másik Leader-településsel fogalmazunk meg egy közös célt. Cserediák-kapcsolatokra
gondolunk például, a törde-mici diákok jönnek ide a Dunára, majd a lacháziak hozzájuk. Jelenleg a terveztetés van folyamatban, tehát a látványtervek, előzetes tanulmányok összeállítása, ezeket hamarosan be kell nyújtani, és ha a terveinket a közreműködő hatóságok elfogadják, akkor a részletes kidolgozás kezdődik. Ha ebben is jól szerepelünk, akkor jövő nyárra megvalósulhat ez a fejlesztés is. Így a Dunaparton is „látványos” változások történhetnek az ott élők és a kikapcsolódni vágyók örömére egyaránt.
– Van még energiád a munkához ennyi támadás ellenére?
– Kell, hogy legyen! Tartozom ennyivel azoknak, akik bizalmukkal megtiszteltek 2010-ben. Mindemellett felelősséggel tartozom minden kiskunlacházi polgárért…
– Óriási, hasznos és szép dolgok vannak ismét készülőben. Összeszámolni is nehéz, mennyit is jelent mindez településünknek, de talán nemcsak a forint számít, hanem a megújulás, a változás, az életminőség javulása is. Az is fontos, hogy értékes, szép helyeink szebbé, egészségesebbé válnak!
– Ennek a ciklusnak az első két éve a már megkezdett pályázatok második fordulójának lezárásával telt. Emellett átalakult az intézményi rendszer, az önkormányzati rendszer, az államigazgatás területén óriási változások történtek, így az eltelt két esztendő átmeneti időszakot jelentett. A ciklus második felében pedig a tervezett beruházások megvalósítása a cél. A mögöttünk álló két év igazolta szerintem, hogy csak azoknak van létjogosultsága a politika színpadán, akik képesek egy közösségért dolgozni, odatenni magukat, és nem a másik lejáratásával, lát-szateredmények lobogtatásával igyekeznek magukat igazolni, mert Kiskunlacházának alapvetően nem egy-két látványos showműsorra van szüksége, hanem mindennapi kemény munkára! Olyan célokkal és feladatokkal kell foglalkozni, amelyek által a település gazdagodik, az itt élők életminősége javul és változik, amivel előrelépünk.
Ehhez pedig „nem elég akarni, de tenni, tenni kell…”

Gy. M.

Lezárult a Kiskunlacháza Ivóízminőség-javító Projekt első szakasza

Örömmel tájékoztatjuk a Tisztelt Olvasót arról, hogy közreműködő szervezetünk elfogadta a Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt részletes megvalósíthatósági tanulmányát (RMT), ezzel lezárult a projekt első, előkészítő szakasza, amelynek során szakembereink azt vizsgálták, hogyan oldható meg az új elvárások és előírások alapján a község ivóvízellátása, milyen karbantartási és fejlesztési lépéseket kell és lehet megtenni annak érdekében, hogy a helyi vízszolgáltatás minősége folyamatosan javulhasson és hosszabb távon, 30-40 éven át is megfeleljen a különböző elvárásoknak, kihívásoknak.

Hazánk csatlakozása az Európai Unióhoz az élet szinte minden területén változásokat eredményezett, az uniós normák elfogadásával és átvételével számtalan változtatást kellett végrehajtanunk. Ezek közé tartozik az ivóvizekben található szerves és szervetlen összetevők határértékeinek újraszabályozása is. Az új határértékek figyelembe veszik a legújabb kutatási eredményeket és az Unió polgárainak eltérő életkörülményeit, táplálkozási lehetőségeit és szokásait is. Az ivóvíz arzéntartalmának csökkentését pl. a tengeri eredetű ételeket gyakrabban fogyasztók – a tengerparti országok lakói – egészségének védelme is indokolja, ezekben az élelmiszerekben ugyanis jóval magasabb az arzéntartalom, mint a szárazföldi eredetű termékekben általában. Figyelemmel kell lenni azonban a bevitt szerves és szervetlen arzén arányára is. Az uniós elvárások betartása, a lakosság megnyugtatása érdekében ezért az illetékes szervek helyenként (pl. Dunapart) az új határértékeket ki nem elégítő ivóvíz pótlására tisztított vizet biztosítanak lajtos kocsiból, illetve telepített szűrők segítségével.

A megpályázott második, megvalósítási szakasz kedvező elbírálása esetén lehetőség nyílik Kiskunlacháza meglévő vízvezeték-rendszerének felújítására, korszerűsítésére és bővítésére is. Az elöregedett szakaszok rekonstrukciójával, új kutak fúrásával, új és nagyobb kapacitású víztoronnyal, szűrő- és tisztító-berendezések telepítésével, valamint a Dunapartra és Bankházára vezető gerincvezeték kialakításával nemcsak az új uniós normák lesznek teljesíthetők, de ilyen módon növekszik az ivóvízellátás biztonsága, és a község fejlődési lehetőségei, fejlesztési törekvési is támogatást kapnak. A község vezetése és a projekt-menedzsment a továbbiakban is minden megtesz annak érdekében, hogy az ivóvízminőség-javító tervekből a település számára a lehető legjobb megoldás születhessen meg.

Az önkormányzat benyújtotta a projekt második, megvalósítási szakaszához szükséges pályázatot

A döntés alapja az önkormányzat 499/2012. (XI. 28.) számú határozata:

1. Kiskunlacháza Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete úgy dönt, hogy „Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító projekt” címmel pályázatot nyújt be a KEOP-1.3.0/09/2011 kódszámú, a települések ivóvízminőség-javítását célzó pályázati konstrukció 2. fordulójára. A pályázat keretében megvalósítandó projekt a 1. fordulós pályázat Részletes Megvalósíthatósági Tanulmányában kiválasztott „B” projektváltozat (Arzénmentesítő tisztító technológia telepítése Kiskunlacházán a központi belterületi vízműtelepen az üdülőterület távvezetékes vízellátása DN 140 KPE vezetékkel, továbbá Bankháza külterületi lakott településrész vezetékes vízellátásának kiépítése). A projekt megvalósításának tervezett összes költsége 805.252.485 Ft, amelyből az elszámolható költség 791.109.285 Ft, a nem elszámolható költség 14.143.200.-Ft. A pályázati konstrukcióból igényelt támogatás az összes elszámolható költség 83,23%-a, azaz 658.440.258 Ft. Az Önkormányzatra eső teljes pályázati önerő 146.812.227 Ft.

2. A Képviselő-testület úgy dönt, hogy a pályázatban foglalt cél megvalósításához a pályázati önerő részleges biztosítása érdekében pályázatot nyújt be az EU Önerő Alap támogatás elnyerésére. Az EU Önerő Alapból igényelendő támogatás összege a megvalósítás elszámolható költségeire jutó önkormányzati önerő 100%-a, azaz 132.669.027 Ft. Amennyiben az Önkormányzat nem vagy részben nyeri el az igényelt támogatást az EU Önerő Alapból, akkor az el nem nyert támogatás összegét a 2013. és 2014. évi önkormányzati költségvetések terhére kell a projekt megvalósításához biztosítani.

3. A képviselő-testület úgy dönt, hogy a projekt nem elszámolható költségének fedezetét beépíti a 2013. évi költségvetésbe.

4. A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2. fordulós pályázaton való részvételhez szükséges szerződések aláírására, illetve nyilatkozatok megtéte lére, valamint az EU Önerő Alap támogatás igény bevételéhez szükséges pályázat benyúj tására.

Határidő: 2012. november 30.
Felelős: dr. Répás József polgármester

Véget ért a közvéleménykutatás

2012. november 30-ával végéhez ért a Kiskunlacháza belterületén folytatott nagyobb léptékű közvéleménykutatásunk, amelynek során a háztartások mintegy harmadát sikerült elérnünk kérdéseinkkel. Köszönjük együttműködésüket, türelmüket. A kutatás eredményéről annak feldolgozása után beszámolunk.

A képviselő-testület előtt a projekt részletes megvalósíthatósági tanulmánya

A projekt köztes megvalósíthatósági tanulmányának (KMT) elfogadása után a kidolgozott részletes megvalósíthatósági tanulmányról (RMT) határoz a testület. Döntésükről várhatóan december folyamán értesülhetünk.

Közmeghallgatás volt

2012. november 9-én 18 órai kezdettel a képviselő-testület közmeghallgatást tartott, ahol a Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projetkttel kapcsolatos kérdéseikre is választ kaphattak az érdeklődők. Tájékoztatásul közöljük, hogy miután Répás József polgármester úr előadásában kitért a projekt bemutatására is (15–19. o.), ezzel kapcsolatban egyetlen kérdés sem hangzott el a jelenkévők részéről.
Letölthető meghívó

Elfogadták a köztes megvalósíthatósági
tanulmányt

Örömmel tájékoztatjuk A Tisztelt Olvasót arról, hogy elfogadták a Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt előkészítő szakaszának köztes részletes megvalósíthatósági tanulmányát. A projekt közreműködő szervezetének döntése értelmében folytatódhatnak az előkészítő szakasz felmérő- és tervezőmunkálatai.
Tájékoztatónk A Mi Újságunkban (18. oldal)

Lakossági fórum volt Bankházán

2012. május 25-én pénteken, 18.00 órai kezdettel a polgármesteri hivatal lakossági fórumot szervezett Banházán, ahol az ivóvízminőség-javító projekttel kapcsolatos kérdésekről esett szó. A fórum helye a bankházi kocsma (Bankháza-puszta 10.) volt.
Letölthető meghívó

Elkészült a köztes megvalósíthatósági terv

2012. május 7-én a képviselő-testületi ülésen elfogadott előzetes megvalósíthatósági tanulmányt a projektvezetés bírálatra átadta a projekt közreműködő szervezetének (KSZ). A KSZ válasza és az esetlegesen szükséges módosítási lépések megtétele után a kiviteli tervezéssel folytatódhat a munka.

Nyert az EU Önerő Alaphoz benyújtott pályázat

2012. április 23-án értesülhettünk arról az örvendetes fejleményről, hogy az önkormányzat pályázati úton megnyerte a Kiskunlacháza – Ivóvízminőség-javító Projekt első, előkészítő szakaszához szükséges önerő egészét. Ezzel a fordulattal az önkormányzat mentesül minden anyagi kockázat alól a jelenleg zajló előkészítő szakaszban. A rendkívül kedvező, 100 százalékos támogatás bizakodásra ad okot a második fordulóhoz is.

Elkészült a vízhálózat hidraulikus modellezése

2012. március 26-án a KaveczkiTerv Mérnök Iroda Kft., a projekt műszaki felelőse átadta a kiskunlacházi ivóvízhálózat hidraulikus modellezését tartalmazó dokumentumcsomagot. Ezzel a jelenlegi helyzetet elemző és bemutató jelentéssel ismét nagyobb lépést tettünk a megvalósíthatósági tanulmány elkészítése ügyében. Következik az alternatív fejlesztési lehetőségek vizsgálata.

Lakossági meghallgatás volt Bankházán

2012. március 25-én lakossági meghallgatást tartottunk Bankházán. A fórum eredményes volt, a projek szempontjából pozitív eredménnyel zárult. Köszönjük mindazoknak, akik segítségünkre voltak! Hamarosan ismét megkeressük a bankházi ingatlan-tulajdonosokat.

Elindult a projekt előkészítő szakasza

2011. december 19-én a közreműködői szerződések aláírásával elindult a Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító projekt.