Nagy örömmel tájéjoztatjuk a Tisztelt Olvasót arról, hogy a Kiskunlacháza Ivóvízminőség-javító Projekt második, megvalósítási szakasza (fordulója) elnyerte a pályázott mintegy 800 millió forintos támogatást, így most már biztosra vehető, hogy a tervezett beruházások a 2013 nyárán-őszén induló projekt keretében elindulhatnak és hamarosan be is fejeződhetnek. A részletekről az A Mi Újságunk májusi számában olvashatnak. Technikai okok miatt a PDF állomány nem karakteres formában tartalmazza a cikket, ezért azt itt is közöljük.
A település jelene és jövője szempontjából egyaránt fontos beruházások indulnak
Több milliárd forinttal gazdagodik Kiskunlacháza
Amint arról már korábban is hírt adtunk, több nagy értékű pályázatunk is nyert, így községünkben közel négymilliárd forintnyi beruházás indulhat el idén. A több mint 80 százalékos uniós támogatással bíró, mintegy 2 milliárd forint értékű csatornapályázat Kiskunlacháza történelmének legnagyobb beruházását jelenti. A közel 800 millió forintos ivóvízminőség-javító projekt számos olyan régóta húzódó gondunkra jelent megoldást, mint Bankháza vezetékes vízzel való ellátatlansága, az unós szabványoknak nem mindenben megfelelő vízminőség, az elöregedett vízhálózat, valamint az egyre növekvő kapacitásigény. Az RSD Projekt keretében a Dunaparton is kiépülhet a csatornahálózat, amely hozzájárul az élővizek tisztulásához, így talán egyre többen és többször merjük ismét használni a dunai strandot. Tervben van ezeken kívül a piac modernizálása és a Dunapart központi részének megújítása is. A kiemelkedően nagy összegű pályázatok és a hozzájuk kapcsolódó projektek jelentős előrelépéshez segítik községünket a fejlődő, lakható, egészséges emberi és természeti környezetért folytatott küzdelmében. Mindez egyedülálló módon, lakossági hozzájárulás megfizetése nélkül valósulhat meg.
Dr. Répás József polgármesterrel a valamennyiünket érintő munkálatokról beszélgettünk.
– Eldőlt végre, hogy ki lesz a kivitelező a csatornahálózat kiépítésénél?
– Igen, a múlt héten képletesen eldördült a startpisztoly. A kivitelezésre kiírt pályázatot a SADE Magyarország Mélyépítő Kft. és EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft. mint közös ajánlattevő nyerte meg. Reményeink szerint napokon belül alá tudjuk írni velük a szerződést. Az „első kapavágás” május második felében már megtörténik.
– A kivitelező cég kiválasztása körüli nehézségeknek köszönhető, hogy így kitolódott az „első kapavágás” időpontja?
– Nem. Az uniós normák szerint, ha a pályázat tartalmával kapcsolatban lényeges kérdéseket intéznek hozzánk a potenciális pályázók, akkor a megfelelő módon válaszokat kell adnunk nekik. Mivel ez időigényes feladat, ki kellett tolni az ajánlatok bontásának határidejét december 14-ről március 7-re.
– Ezek a csúszások mennyire befolyásolják azt, hogy mikorra kell befejezni a kivitelezést?
– Tény, hogy elég feszített a kivitelezési határidő, de így is tartható. Egyébként májusnál előbb a földmunkákat nem lehetett volna kezdeni, hiszen a télies időjárás is közbeszólt, áprilisban fagyott, hó esett stb.
– Az ellenzéki képviselőcsoport véleménye szerint a kiválasztott projektvezető, Gulyás Róbert szakképzettsége nem megfelelő a végzendő feladathoz, így alkalmassága megkérdőjelezhető.
– A projektvezetőnk természetesen minden olyan végzettséggel rendelkezik, amely alkalmassá teszi őt arra, hogy ezt a feladatot végrehajtsa és levezényelje. Egyébként nagyon érdekesek ezek a képviselői felvetések. Amikor Gulyás úr bemutatkozott a pénzügyi és fejlesztési bizottság előtt, kivétel nélkül mindenki elégedett volt a képesítéseivel, kvalitásaival és tapasztalataival. Mindenki úgy nyilatkozott, hogy igen, alkalmas ennek a feladatnak az elvégzésére.
– Néhány képviselő kifogásolja, hogy Tóth Imre alpolgármesternek komoly feladata és szerepe lesz a megvalósítás során. Azt is leírták bizonyos fórumokon, hogy neki sincs megfelelő végzettsége a
feladat elvégzéséhez.
– Aki Tóth Imre munkásságát nem a személyes szimpátia, hanem a közel húsz éves közéleti tevékenysége alapján vizsgálja, annak látnia kell, hogy számára településünk fejlődése és közösségünk támogatása mindig is elsőrendűen fontos volt. Elkötelezettsége, munkabírása és jó szándéka tiszteletre és elismerésre méltó. Azt gondolom, ennél a feladatnál az a legfontosabb szempont, hogy az önkormányzat érdekei a projektben megfelelő módon és minőségben képviselve legyenek, ehhez pedig nem a műszaki végzettség az elsőrendű szempont. Tóth Imre személye számomra garancia. De joggal teszem fel a kérdést: az oktatási bizottság elnökének van-e pedagógusi, közművelődési vagy művelődésszervezői végzettsége? Esetleg a szociális bizottság elnökének van-e szociálismunkás, vagy erre a területre érvényes végzettsége, hogy megfelelően lássa el a feladatát? Ehhez a munkához fontosabb a szándék és az akarat. Tóth Imre összekötő lesz a projektvezetők és a képviselő-testület között. Maximálisan megbízom benne.
– Az ellenzéki képviselők – úgy tűnik – nem támogatják a beruházást. Balogh Zoltán képviselő úr elég negatív és sértő módon nyilatkozik egyik írásában. Azt mondja, nem lát garanciát a beruházás befejezésére és megvalósulására, hiszen az előző csatorna-projekt sem fejeződött be, és szerinte Tóth Imrének már akkor is szerepe volt ebben a sikertelenségben.
– Nagyon tájékozatlan, aki ilyet mond. Az előző szennyvízberuházás Kiskunlacházán ’92-’93 környékén kezdődött el, akkor Tóth Imre úr nem volt a képviselő testület tagja! Mindenki jól tudja, hogy ’92-’93-ban, amikor megkezdődött a szennyvízberuházás, kis híján becsődölt az önkormányzat. Azután ’93 és ’94 között a polgármestert emiatt fel is függesztette az akkori testület, mert úgy látta, hogy a felvett hitel felhasználása nem szabályosan történt. Ha tehát valaki valamit számon akar kérni, először nézze meg, hogy kik voltak akkor a képviselők, kik voltak akkor döntéshozó pozícióban, és azokat vonja felelősségre! Tóth Imre ’94-től képviselő! 1994 és ’96 között egyébként megalakult egy víziközmű-társulat a szennyvízberuházás befejezésének érdekében, azonban feladatukat, amelyre hivatottak voltak, pénzügyi források hiányában sajnos nem tudták végrehajtani. Az is tény, hogy a ’90-es évek első felében egész más pénzügyi szabályozás volt, más eljárásrend, mint ma. Ma már nagyon szigorú a közbeszerzési, az államháztartási és az önkormányzati törvény is. Szemben azokkal a híresztelésekkel, hogy „a polgármester már a beruházás összegének a tíz százalékát zsebre tette”, el kell mondanom: ez lehetetlen! Minden egyes forinttal el kell számolni, minden egyes forintot át kell futtatni több ellenőrző-közreműködő szervezeten. Aki ilyeneket állít, nagyfokú tájékozatlanságról tesz tanúbizonyságot. Az a legszomorúbb, mikor képviselők részéről hangzanak el ilyen blődségek, mert két és fél év után már illő lenne tájékozottabbnak lenniük.
– Kiskunlacházán, Bankházán és a Dunaparton is egyszerre indul a munka?
– Nem. A csatorna-beruházás kizárólag a település belső részét érinti, Bankházát nem. A Dunaparton is indul majd egy szennyvízhálózat-építési projekt az RSD Projekt keretein belül, a lacházival párhuzamosan. Ott valószínűleg a nyár második felében kezdődik majd el a munka. Az ivóvízminőség-javítási projekt is elindul ősszel. Az viszont nemcsak a település belső részét, hanem Bankházát is érinteni fogja, hiszen ott
hosszú-hosszú évtizedek óta várt vezetékes ivóvízhálózat épül majd ki a nyertes pályázat eredményeként.
– Mi a garancia arra, hogy a mostani csatorna-beruházás határidőre megvalósul?
– Lényeges, hogy akik részt vesznek a munkában, szívvel-lélekkel végezzék a dolgukat. Ez a legfontosabb. A műszaki, szakmai, hivatali, képviselői és kommunikációs csapatnak nagyon komolyan, napi szinten együtt kell működnie. Fontos lesz a lakosság folyamatos, naprakész tájékoztatása is a problémák elkerülése érdekében. A helyiek informálódhatnak majd a csatorna-projekt honlapján, a hivatalban, a polgármestertől vagy a projektkoordinátortól. Minden egyes dokumentumba betekintést nyerhet majd mindenki, így a mostanit könnyen össze lehet majd hasonlítani a ’93-as helyzettel. (Annak idején az önkormányzat a rendelkezésre álló összeg 50%-át már előre odaadta a vállalkozónak, aki abból vásárolt megfelelő eszközöket...)
Itt szeretném megemlíteni, hogy a korábban említett 320 millió forintos önerő reményeink szerint egy pályázatnak köszönhetően 15-20 millió forintra csökkenhet. Ennek két oka is van, az egyik, hogy a pályázat támogatási intenzitása 85% helyett várhatóan 92-93% lesz – azon dolgozunk kollégáimmal, hogy ehhez a szükséges anyagokat összeállítsuk. Párhuzamosan azon is munkálkodunk, hogy a teljes önrészt esetleg az EU Önerő Alapból tudjuk finanszírozni. Ez két hónapon belül eldől.
– Ha mégis az eredeti, 15 százalékos önerőt kell vállalnunk, akkor a mai gazdasági viszonyokat – a kormányzati elvonásokat és a lakosság teherbíró képességét – figyelembe véve továbbra is azt mondod, hogy Kiskunlacháza önkormányzata ki tudja fizetni az önerőt, illetve a hitel későbbi törlesztőrészleteit?
– Igen. A rendelkezésünkre álló 320 milliós hitelkeret olyan konstrukció (az Erste Bankkal szerződtünk), amely garantálja, hogy a hitel visszafizetését az önkormányzat finanszírozni tudja és a település működése nem kerül veszélybe.
– A költségvetési vitát hallgattam a testületi üléseken, majd az újságon keresztül a képviselői hozzászólássokkal dolgoztam, és az ellenzéki képviselőcsoport honlapját is nézegettem. Óhatatlanul felmerül a kérdés, miért van még mindig vita ennyi megbeszélés és döntéshozatal után? Miért van a költségvetés készítésénél állandó komoly hivatkozás a hitelre? Az ellenzéki képviselők állítják, hogy annyira eladósodtunk és olyan sok a hitelünk, hogy emiatt nem tudunk összeállítani egy tisztességes költségvetést. A másik oldal csak farkast kiált, vagy van ennek valami alapja?
– Semmilyen alapja nincs. Tipikus, klasszikus politikai „eljárás” ez. Ha egy képviselői csoport nem tud semmilyen eredményt felmutatni, akkor nincs más megoldás: be kell sározni azokat, akik eredményesen dolgoznak. Ezért olyan állításokat hangoztatnak, amelyeket sem igazolni, sem alátámasztani nem tudnak, de jól hangzanak, megfogalmazásuk felelős magatartásnak tűnhet: el vagyunk adósodva, csőd lesz, felelőtlenül gazdálkodunk, diktatórikus módszereket alkalmaz a polgármester, megfélemlítés van stb. Mindebből semmit sem tudtak bizonyítani és igazolni. Tudni kell, ahhoz, hogy egy település hitelhez jusson, nagyon komoly könyvvizsgálói véleménynek kell igazolnia: az önkormányzat vissza tudja majd fizetni a felvett összeget. Mindemellett ma már a kormányhivatalnak és bizonyos szinten az államnak a jóváhagyása is szükséges a hitelfelvételhez. Kiskunlacháza hitelállománya az átlagos önkormányzati hitelállományhoz képest százalékos arányban alacsony. A közmeghallgatáson elmondtam, hogy a költségvetési főösszeg 12-13 százalékát teszi ki a hitelállományunk. Előre tudom, hogy ha a csatornához a 320 milliós önerőre nem lesz szükségünk, és ki tudjuk váltani a korábban már ismertetett pályázati forrással, biztos, hogy nem örül majd az ellenzék… De tudják, ha az ember javulást, változást akar, és dolgozik is ezért a településért, akkor tud eredményt produkálni. Sajnos valószínű, hogy a következő másfél év is ilyen vitákról fog szólni, folyamatosan ugyanezt fogják szajkózni. Én azonban – a kollégáimmal együtt – büszkén vállalok mindent, amit idáig tettünk és a jövőben tervezünk.
– Az önerőre vonatkozó pályázatok megtalálása a szemfülességnek köszönhető, vagy lobbizás, utánjárás eredménye? Esetleg a magas színvonalú pályázatnak köszönhető, hogy kapunk lehetőséget a kiváltására?
– Igen, ez mind együtt igaz. Először is kell egy olyan pályázat, amely reális célt fogalmaz meg. Ahhoz, hogy az ilyen lehetőségekkel élni tudjunk, 50 százalékban az szükséges, hogy szakmailag jól összeállított anyaggal induljunk (ezzel dolgozik a hivatal, a pályázatíró cég, a közreműködő szervezetek). A másik 50% pedig a lobbizás. Ez a polgármester feladata. A kapcsolatrendszer sokat segít abban, hogy terveink meg tudjanak valósulni.
– Pontosan mi fog megvalósulni a csatornaprojekt keretein belül?
– A pályázatnak három fontos eleme van. Elsőként a település azon részein, ahol nincs, kiépítjük a szennyvízhálózatot. Másik legfontosabb része az, hogy épül egy uniós normák szerinti komposztáló telep, ugyanis nagyon fontos az, hogy a településen keletkező zöldhulladék megfelelően kerüljön feldolgozásra. Itt a komposztáló telepen történik majd a fanyesedéknek, zöldhulladéknak a szennyvíztisztító telepről kikerült iszappal történő összekeverése, komposztálása, amely mezőgazdasági hasznosításra kerül. (Már a komposztra is van olyan megállapodásunk, hogy mezőgazdasági vállalkozások elszállítják és beszántják, vagyis hasznosítják.) A harmadik elem a tisztítótelep korszerűsítése, bővítése úgy, hogy a Dunaparton lévő 1100 ingatlan szennyvizét is képes legyen fogadni. Egy háromblokkos szennyvíztisztító rendszer kiépítése történik majd meg. Emellett a beruházás nem érinti a fizetendő csatornadíjat.
– A csatornára való rákötés kötelező vagy választható lesz a lakosság számára?
– Kötelező lesz a rákötés. A környezetvédelmi előírások jelentősen szigorodtak, az emésztőgödörrel rendelkezőknek nagyon komoly környezetterhelési díjat kell fizetni. Ezt a kötelezettséget és díjat nem mi határoztuk meg, törvény írja elő. Már ebben az évben többszörösére emelkedett a tavalyi évhez képest a szennyvízszállítási díj, nem éri meg tehát a régi, rossz emésztőket használni, ahol a szennyvíz a talajvízbe és az ivóvízbe szivárog. Akiknél van működő csatornahálózat, nem érzik még ennek a beruházásnak a rendkívüli fontosságát. Tudni kell azonban, hogy a tisztítótelepünknek nincs végleges működési engedélye. Minden évben nagyon komoly bírságot fizetünk azért, mert nem megfelelő minőségű szennyvizet bocsát ki a telep. Ha a tervezett beruházás nem valósul meg, akkor bezárják a tisztítótelepünket, ebben az esetben pedig a jelenleg működő hálózat is működésképtelenné válik. Aki tehát csak legyint erre, mert egy működő hálózatot lát, tudjon róla: mindez őt is érinti! Létkérdés, hogy megvalósuljon, különben mindenkinek csináltatnia kellene egy olyan emésztőt, ami az uniós normáknak megfelel. Egy ilyen ma már kb. 2 millió forint, mert minden oldalról szigetelt, zárt rendszer kiépítése szükséges. Tehát a beruházás megvalósítása közösségi érdek. Mindemellett a jövő nemzedékek szempontjából is fontos, hogy ne szennyezzük vizeinket, a természetet. Nem mellékes szempont az sem, hogy az ingatlanok értéke is nő ezáltal.
– A három beruházás szinte egy időben indul településünk különböző részein. Mind a munkálatok, mind a költségek szempontjából óriási dolgokról beszélünk.
– Összességében, ha ez a három beruházás létrejün, akkor több mint 4 milliárd forintnyi fejlesztés valósul meg két év alatt. Nagyon sok pénz! Településünk ennyivel gyarapodik.
– Az előző önkormányzati ciklusban pályázati pénzekből utak épültek, játszótér és sportcsarnok készült, lezajlott a park-rekonstrukció, az iskolák korszerűsítése, a Kossuth tér megújítása – hirtelen ennyi jutott eszembe. És persze a most megvalósítási szakaszba lépő pályázatok előkészítése is akkor kezdődött el.
– Sok kisebb-nagyobb volumenű fejlesztés történt akkor 1 milliárd forintos összértékben. Most annak a négyszerese valósul meg. Közel 4 milliárd forinttal nő településünk vagyona.
– Mégis azt mondják néhányan, hogy elherdálja a testület egy része a település vagyonát...
– Én is olvastam ezeket az internetes fórumokon megjelent ilyen-olyan írásokat, amivel különösebben nem akarok foglalkozni, nem is érdemes reagálni mindenre. Tisztában vagyok azzal, hogy akik ezeket a rosszindulatú és felháborító megjegyzéseket publikálják, azokkal nem lehet vitázni. Mindegy, mit mondok és mit támasztok alá, ők eldöntötték, hogy ezt az álláspontot képviselik az elkövetkezendő időszakban. Ez egy politikai játszma, melynek nagy része a másik fél lejáratására irányul. A lakosság egy része vevő is az ilyesmire, minél szaftosabb, durvább az adok-kapok, az a hír. Ami jó hír, az nem hír. Annyit szeretnék az ellenzéki képviselőktől kérni, hogy hagyjanak bennünket dolgozni! Nekünk ez a fontos, nem pedig az, hogy parttalan, értelmetlen vitákba bonyolódjunk!
– Mennyi munkával jár a beruházások előkészítése, levezénylése?
– A hivatali kollégáim nagyon sokat dolgoznak ezen, rengeteg munkájuk van benne. Kevesebb létszámmal dolgozunk, és sok a feladat. Rengeteg a pályázat, rengeteg fejlesztés elkezdődött. Köszönet illeti a hivatal munkatársait és vezetését ezért az irgalmatlan munkáért. S hál’ Istennek, a képviselőtársaim többségére számíthatok, mellettem vannak és dolgoznak. Könnyebb volt az előző ciklusban, hiszen ott a képviselő-testület 90 százaléka egy irányba húzta a szekeret. Most a 9 fős testületből legföljebb 6 húz egy irányba, a többi háttal ül és lábat lógatva kritizál. Azonban nem fogjuk hagyni magunkat! Biztos vagyok abban, hogy a ciklus végén büszkék lehetünk az elért eredményekre.
– Ejtsünk szót az ivóvízminőség-javító pályázatról is, amely szintén rendkívül fontos beruházás lesz. Ennek melyek a legfontosabb elemei?
– Legfontosabb elemének azt tartom, hogy Bankházán végre lesz vezetékes ivóvízhálózat. Nem fúrt kutakból kell az ott élőknek az ivóvizet nyerniük. Ez nagyon komoly, több évtizedes probléma volt, de most végre teljes egészében meg tud épülni lakossági önerő nélkül az ivóvízhálózat. A másik legfontosabb eredménye lesz ennek a beruházásnak az arzénmentesítés, olyan szűrőelemek felszerelése a kutakra, amelyek révén jobb minőségű, tisztább ivóvíz kerül a lakossághoz. Harmadik elem az új víztorony építése. Mindemellett a csőrendszer egy részének cseréje is lehetséges lesz. Szakaszosan történtek már hálózati rekonstrukciók a Kunépszolg Kft. segítségével, de tény, hogy a település jelentős részén még a régi eternitcsöves megoldások működnek. Ennek is kb. 10%-át lecseréljük.
– A piaccal kapcsolatos pályázatot feltétlenül meg kell még említenünk.
– A piacpályázatunkkal kapcsolatban két variáció van jelenleg. Hamarosan megjelenik egy olyan minisztériumi pályázat, amelyben lehetőség lesz helyi piacok fejlesztésére, bővítésére. Ehhez a pályázathoz már készítjük a terveket.
– A piac felújítására már pályáztunk, nem?
– Igen, a Leader-en keresztül pályáztunk, nyertünk is 25 millió forintot. Az a döntés született azonban, hogy megvárjuk ezt a minisztériumi pályázatot, mert ezzel 50 milliós támogatást tudnánk a településre hozni, mindössze 10% önrésszel. Ebből az összegből nyilván komolyabb fejlesztés valósulhatna meg a piactéren. Tehát a pályázat előkészítése folyamatban van, és reményeink szerint 2014 nyarára modern, igényes, megújult lacházi piactérrel tudunk szolgálni.
– Le kell mondani a Leader-támogatásról ahhoz, hogy becsatlakozhassunk ebbe az új pályázatba?-
– Két helyen nem pályázhatunk ugyanannak a beruházásnak a megvalósítására. Azonban nem mondunk le az elnyert összegről, megvárjuk, elindul-e a minisztériumi pályázat. Dr. Budai Gyula államtitkár tájékoztatása szerint szorgalmazzák a kiírását.
– Nemrég az egyik testületi ülésen a Dunaparttal kapcsolatos elképzelésekről is hallottam.
– Az újjáalakult kistérségi Leader-szervezeten belül szeretnénk pályázat segítségével a Dunaparton egy új, többfunkciós csónakházat építeni, amely a vízi sportok iránt érdeklődők minden igényét kielégítené, segítené az oktatást, és az idegenforgalom is fellendülne a parton. Ezzel kapcsolatban most azon dolgozunk, hogy Badacsonytördemic és Kiskunlacháza között együttműködési megállapodás jöjjön létre, amely révén nyertes pályázatban reménykedhetünk.
-– Mi ebben a pályázatban testvértelepülésünk, Ba-dacsonytördemic szerepe?
– Úgy lehet 50 millió forintra pályázni, ha egy másik Leader-településsel fogalmazunk meg egy közös célt. Cserediák-kapcsolatokra
gondolunk például, a törde-mici diákok jönnek ide a Dunára, majd a lacháziak hozzájuk. Jelenleg a terveztetés van folyamatban, tehát a látványtervek, előzetes tanulmányok összeállítása, ezeket hamarosan be kell nyújtani, és ha a terveinket a közreműködő hatóságok elfogadják, akkor a részletes kidolgozás kezdődik. Ha ebben is jól szerepelünk, akkor jövő nyárra megvalósulhat ez a fejlesztés is. Így a Dunaparton is „látványos” változások történhetnek az ott élők és a kikapcsolódni vágyók örömére egyaránt.
– Van még energiád a munkához ennyi támadás ellenére?
– Kell, hogy legyen! Tartozom ennyivel azoknak, akik bizalmukkal megtiszteltek 2010-ben. Mindemellett felelősséggel tartozom minden kiskunlacházi polgárért…
– Óriási, hasznos és szép dolgok vannak ismét készülőben. Összeszámolni is nehéz, mennyit is jelent mindez településünknek, de talán nemcsak a forint számít, hanem a megújulás, a változás, az életminőség javulása is. Az is fontos, hogy értékes, szép helyeink szebbé, egészségesebbé válnak!
– Ennek a ciklusnak az első két éve a már megkezdett pályázatok második fordulójának lezárásával telt. Emellett átalakult az intézményi rendszer, az önkormányzati rendszer, az államigazgatás területén óriási változások történtek, így az eltelt két esztendő átmeneti időszakot jelentett. A ciklus második felében pedig a tervezett beruházások megvalósítása a cél. A mögöttünk álló két év igazolta szerintem, hogy csak azoknak van létjogosultsága a politika színpadán, akik képesek egy közösségért dolgozni, odatenni magukat, és nem a másik lejáratásával, lát-szateredmények lobogtatásával igyekeznek magukat igazolni, mert Kiskunlacházának alapvetően nem egy-két látványos showműsorra van szüksége, hanem mindennapi kemény munkára! Olyan célokkal és feladatokkal kell foglalkozni, amelyek által a település gazdagodik, az itt élők életminősége javul és változik, amivel előrelépünk.
Ehhez pedig „nem elég akarni, de tenni, tenni kell…”
Gy. M.